Dieta south beach (dieta plaż południa)

southbeachZdobywający coraz większą popularność, kompletny system żywieniowy pozwalający nie tylko zrzucić zbędne kilogramy, ale również utrzymać osiągnięte rezultaty. Dieta south beach ma również , z założenie, pomagać w zwalczaniu chorób układu krążenia.

Została opracowana przez dr Artura Agatstona i dietetyczkę Marie Almon w taki sposób żeby mogła być stosowana właściwie przez całe życie, bez żadnej szkody dla organizmu. Typowe dla tej diety jest to, że w trakcie jej stosowania kuracjusze w mniejszym stopniu odczuwają dolegliwości związane z odchudzaniem (głód, osłabienie, pogorszenie samopoczucia) niż ma to miejsce w przypadku innych systemów. Co ciekawe w kolejnych jej fazach przykre odczucia całkowicie znikają.

Na dietę plaż południa składają się trzy, kolejno po sobie następujące fazy. Zaczyna się od najtrudniejszej fazy uderzeniowej, żeby przejść w fazę łagodniejszą – właściwą. Faza trzecia polega natomiast na utrzymaniu osiągniętej rezultatów i jest namniej uciążliwa. Właśnie ona może być stosowana przez całe życie.

Jako, że dieta south beach wymaga zwiększenia podaży białka w pożywieniu, nie powinny jej stosować osoby cierpiące na choroby nerek czy wątroby. Kontrola lekarza zalecana jest też w przypadku diabetyków.

Faza pierwsza

Zdecydowanie najtrudniejsza i najbardziej wymagająca faza diety south beach. Jej zaletą jest błyskawiczna utrata wagi oraz krótki czas trwania. Stosuje się ją przez 14 dni w zgodzie z następującymi zasadami:

  • Spożywa się 5 posiłków dziennie, z których 2 są tylko przekąskami.
  • Wolno jeść wyłącznie produkty z listy produktów dostępnych w pierwszej fazie, którymi są:

mięsa (chude części z wołowiny, wieprzowiny, drobiu, jagnięciny, cielęciny)

nabiał (jaja, chude sery i twarogi)

ryby i owoce morza (wszystkie możliwe)

warzywa i owoce (kapusta, sałata, fasola, groch, bakłażan, szpinak, szparagi, ogórek zielony, ciecierzyca, soczewica, soja i produkty sojowe niskotłuszczowe, papryka, pietruszka, kiełki, seler, niewielkie ilości orzechów)

tłuszcze (maksymalnie 2 łyżki dziennie oliwy z oliwek, oleju lnianego, olej rzepakowego, oleju z pestek winogron)

  • pić 2 litry płynów dziennie (woda, herbata, kawa, herbatki ziołowe, soki warzywne bez cukru)

Jest też dobra wiadomość dla łasuchów – w fazie I można sięgać czasem po słodycze, ale takie, których wartość energetyczna nie przekracza 75 kcal dziennie.

Ta faza nie powinna trwać dłużej niż 14 dni i od razu po jej zakończeniu przechodzimy do fazy drugiej.

Faza druga

Jest to etap, który trwać będzie tak długo, aż osoba odchudzająca się nie osiągnie zamierzonych rezultatów. Jest już mniej restrykcyjna i można w trakcie jej trwania spożywać wszystkie produkty dozwolone w fazie I oraz powoli włączać do jadłospisu kolejne:

  • produkty zbożowe w postacie pieczywa pełnoziarnistego, płatków śniadaniowych z pełnych ziaren, kasze gryczaną i kus kus, ryż brązowy, makarony pełnoziarniste
  • owoce (jeden owoc dziennie, lub pół szklanki drobniejszych np. jagód)
  • z warzyw można dodać surową marchew

Należy pamiętać o stopniowym dodawaniu nowych produktów do jadłospisu i tak w pierwszym tygodniu dodajemy tylko jeden posiłek z produktem zbożowym dziennie, jeśli dalej występuje spadek wagi to w drugim 2 dziennie i od trzeciego 3 dziennie.

Faza trzecia

Przechodzi się na nią po uzyskaniu zaplanowej sylwetki i jest ona już właściwie tylko utrwaleniem zdrowych nawyków żywieniowych, które nabywa się w fazie 1 i 2.

Można już właściwie jeść wszystko, o ile stosuje się następujące zasady:

  • wybierać należy produkty o niskim indeksie glikemicznym, najlepiej poniżej 60. Indeks glikemiczy (IG) dotyczy tylko produktów węglowodanowych. Przykładowymi produktami zalecanymi będą więc np: chlep pełnoziarnisty, pumpernikiel, ryż brązowy, kasza gryczana, makaron pełnoziarnisty itd.
  • Jeżeli chodzi o tłuszcze to wybieramy wyłącznie tzw tłuszcze zdrowe czyli zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe oraz kwasy omega – 3. Będą to oliwa z oliwek, tłuszcze rybie, olej lniany itd.

 

 

4 thoughts on “Dieta south beach (dieta plaż południa)

    • W pierwszej fazie tylko soki warzywne. Soki owocowe, nawet te niesłodzone, mają w sobie i tak dużo cukrów prostych, bo przecież owoce to prawie sama fruktoza (czyli cukier owocowy).

  1. jakie ilości? w I fazie mam jeść do oporu, tylko tyle, żeby nie czuć głodu czy może są wyznaczone konkretne ilośći? czy wolno pić alkohol, jeśli nie, to jak to wpłynie na program „treningu”?

    • Poza składem posiłków nie ma żadnych limitów. Należy jeść aż do nasycenia, byle tylko produkty były dozwolone. Alkohol nie jest wskazany.

Odpowiedz na „DOMINIKAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>