Dieta Dukana (protal, białkowa, proteinowa)

dieta dukanDieta Dukana jest, bez wątpienia, jedną z najbardziej znanych kuracji odchudzających. Jest także typowym przykładem diet, które noszą wspólną nazwę diet białkowych lub proteinowych. Jak i inne programy żywieniowe tego typu wykorzystuje odchudzające właściwości protein spozywanych w podwyższonych ilościach.

Sama dieta została opracowana przez francuskiego lekarza dr Pierre Dukana na potrzeby jego pacjentów mających kłopoty z utratą wagi lub znacznym jej przyrostem po zaprzestaniu odchudzania (tzw. efekt – jojo). Chcąc zaradzić temu problemowi, twórca diety zalecał spożycie zwiększonej ilości białka kosztem węglowodanów w posiłkach. Metoda ta przynosiła nadzwyczaj dobre efekty. Długoletnie obserwacje i badania doprowadziły w końcu do opracowania zwięzłego systemu żywieniowego, który nie tylko pozwalał na utratę zbędnych kilogramów, ale również pomagał w utrzymaniu prawidłoweje sylwetki przez wiele lat.

Dieta Protal składa się z czterech faz, w trakcie których po kolei wprowadza się organizm w „tryb spalania tłuszczu”, zrzuca się kilogramy do momentu uzyskania zamierzonego efektu, utrwala się sylwetkę, żeby w ostatniej już fazie utrzymać właściwą wage na zawsze.

Faza 1 diety dukan– uderzeniowa lub ataku.

Najtrudniejsza, ale i najbardziej efektowna ze wszystkich faz. Polega na radykalnej zmianie stylu żywienia w taki sposób, że spożywa się w trakcie jej trwania prawie wyłącznie produkty białkowe z niewielką ilością węglowodanów. Przynosi ona bardzo szybkie rezultaty, co jest dodatkowym, psycholicznym bodźcem do kontynuowania kuracji. W trakcie trwania tej fazy można spożywać dowolne ilości pokarmu pod warunkiem, że posiłki będą się składać wyłącznie z produktów dozwolonych w tej fazie. Są to:

chude mięsa jak cielęcina i jej podroby, chudy drób – kurczak, indyk, przepiórki, kuropatwy itd.

ryby takie jak drosz, mintaj morszczuk, sola, pstrąg, śledź, tuńczyk, halibut, łosoś, makrela (ryby mogą być tłuste) oraz owoce morza (krewetki itd.)

jaja kurze i przepiórcze oraz nabiał w postaci chudego mleka i chudych przetworów mlecznych (sery, jogurty)

Ponadto codziennie należy spożywać 2 łyżki otrąb owsianych i jedną łyżkę otrąb pszennych.

Bezwzględnie zakazane są:

wieprzowina, jagnięcina, wołowina, sery żółte, mleko pełnotłuste i jego przetwory, produkty mączne i zbożowe, warzywa i owoce, ziemniaki.

 

Faza 1 diety protal powinna trwać od 1 do 5 dni, w zależności od stopnia otyłości. Optymalnie stosuje się 3 dniową fazę uderzeniową, po czy należy przejść bezpośrednio do fazy drugiej.

W fazie pierwszej bardzo ważne jest wypijanie dużej ilości płynów (wody) oraz powstrzymanie się od ćwiczeń fizycznych, które mogą na tym etapie zaszkodzić

 

Faza 2 diety dukan – naprzemienna

Jest to faza, w której do diety włączamy większą ilość świeżych warzyw i spożywamy je w taki sposób, że jednego dnia zjada się warzywa z produktami białkowymi, a następnego już same produkty białkowe. Można od czasu do czasu włączyć także tzw produkty tolerowane, byle niezbyt często. Produktami dozowolonymi w drugiej fazie diety są:

Wszystkie produkty dozwolone w fazie 1.

Niektóre warzywa – karczochy, szparagi, brokuły, cukinia, kapusta czerwona, seler, por, cebula, pomidory, ogórki, szpinak, buraki itd.

Produkty tolerowane (zazwyczaj, kiedy pojawia się nieodparta ochota na coś innego, ale bez przesady). Są nimi np. jogurty owocowe bez cukru, łyżeczka odtłuszczonego kakao, twarożki i serki do 6% tłuszczu.

Faza druga diety protal powinna trwać tak długo, aż nie będziecie zadowoleni z efektów.

 

Faza 3 diety dukan – utrwalająca.

Najważniejsza faza diety proteinowej, bo to właśnie dzięki niej niechciane kilogramy nie powrócą do nas w efekcie jojo. Bardzo istotny jest czas trwania tego etapu, który powinien wynosić 10 dni na każdy zgubiony kilogram (100 dni przy 10 kg, 200 przy 20 kg itd.).

Faza ta dodaje kolejne produkty do naszej diety, także te bardziej „normalne” przez co nie jest już tak uciążliwa jak dwie poprzednie.

W trakcie jej trwania można jeść produkty z fazy 1 i 2 i to tak jak w dni z białkiem i warzywami, ale tylko przez 6 dni w tygodniu. Jednego dnia należy stosować jadłospis jak w fazie uderzeniowej. Dodatkowo przez 6 dni należy zjadać:

– jedną porcję owoców dziennie np. 1 jabłko (zakazane są banany, winogrona, czereśnie i owoce suszone)

– 2 kromki pełnoziarnistego chleba dziennie i 2 plasterki żółtego sera

– dwa razy na tydzień należy zjeść szklankę makaranu pełnoziarnistego (miara po ugotowaniu)

Najlepsze w fazie 3 jest to, że dwukrotnie w ciągu tygodnia można pozwolić sobie na niedietetyczny posiłek. Raz na tydzień można też zjeść pieczeń wieprzową lub udziec jagnięcy.

Faza 4 diety dukan – stabilizująca wagę.

W tej fazie osiągnęliśmy i utrwaliliśmu już wymarzoną sylwetkę pozostaje tylko utrzymać ją na zawsze. Wbrew pozorom nie jest zadanie szczególnie skomplikowane. Wystarczy przestrzegać tylko kilku prostych zasad:

  • jemy wszystko na co mamy ochotę, ale starając się spożywać regularne, niezbyt obfite posiłki
  • nie należy przesadzać z cukrem, produktami mącznymi, tłuszczem oraz alkoholem
  • należy starać się spożywać chude mięso, ryby, nabiał
  • raz w tygodniu należy przeprowadzić dzień, w którym spożywamy wyłącznie produkty dozwolone w fazie ataku (czyli 1).Dobrze jest też uprawiać regularnie jakiś sport i nie tylko dlatego, że pomaga on w utrzymaniu wagi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>